"Een groot sportbedrijf dat wereldwijd opereert had laatst een verzoek voor een groep met 35 salesmedewerkers van over de hele wereld.  Het bedrijf ging door een strategieverandering op het gebied van sales besloot de salesmedewerkers een training gericht op sales, persoonlijke ontwikkeling en storytelling aan te bieden.

 

In samenspraak met de HR-manager, salesmanager en de directeur van het bedrijf zette ik een tweedaagse training op. 

Deze training bestond uit een afwisseling tussen op het bedrijf toegespitste theorie en de toepassing daarvan in de vorm van rollenspelen. De medewerkers zelf hadden ook inspraak op de te behandelen casuïstiek. Tijdens de training richtten we ons op: 

 

1. Pitchen, verkopen door te raken!

2. Het thema identiteit speelt een belangrijke rol in mijn trainingen. Deelnemers worden getriggert hun persoonlijke waarden en eigenschappen helder aan het licht te brengen.

 

De meerwaarde van zelfkennis werd al door de oude Grieken onderkend en is nu, anno 2020, nog altijd relevant. Wanneer je beter weet wie je bent en waar je voor staat, communiceer je duidelijk en open. Dit leidt tot prettige gesprekken en laat je opvallen bij de potentiële klant.

3. Op basis hiervan schrijven deelnemers een pitch. De geschreven pitch is tevens de basis van de communicatie tijdens elke gesprek en rollenspel in de training.

 

De training werd in het Engels verzorgd aan deelnemers in de leeftijdscategorie 25-45 jaar.​"

hier voor een live of online coaching; oefenen in rollenspel.

Managers & teams en

sales pitch 

Pitch You ! Nederland_edited.png

Identiteit & Profilering voor professionals en ondernemers

"Veel succesvolle professionals lopen tegen dezelfde dingen aan, we zijn vaak minder uniek dan we soms denken.

 

Zo was er laatst een Communicatieadviseur van eind 30 die helemaal vastliep. Laten we haar Joan noemen. Joan is afgestudeerd met een WO-business & communication en is in een paar succesvolle jaren snel doorgegroeid. Maar nu zat ze niet meer op haar plek.

 

Ze liep telkens tegen hetzelfde aan:

  • Ze wist eigenlijk niet hoe ze de kennis vanuit haar studie binnen haar huidige functie kon inzetten;

  • het lukte haar niet te omschrijven wat ze werkelijk wilde;

  • ze wist niet hoe ze verbinding kon maken met haar directe samenwerkende partners;

  • ze had weinig energie.

 

Het bekende 'midlife dilemma' gericht op haar functie en niet door een gebrek aan ambitie! 

 

Joan was bekend met de vragen:

  • Wie ben ik, wat kan ik en waar sta ik voor? 

Als ze erbij stil stond, kon ze deze toch niet goed beantwoorden.

 

Lang verhaal kort, ze kwam erachter dat ze niet meer voor een baas wilde werken maar ook dat ze het lastig vond om de sprong naar zelfstandig ondernemerschap te wagen. Ik heb haar toen in een jaarprogramma gecoacht naar 'the next level'.

 

Tijdens het coachingstraject gericht op identiteit, persoonlijke ontwikkeling en profilering ontdekte ze haar kracht en valkuilen. Sindsdien begeleidt ze zelf professionals bij het omschrijven van hun verhaal.  Datgene wat zij verwoorden kan ze heel makkelijk omzetten in zakelijke bedrijfscases en strategieën.

 

In ons traject hebben we, vanuit mijn NLP achtergrond, ook heel veel gewerkt aan grenzen stellen.

 

Als laatste hebben we gewerkt aan presentatievaardigheden en profilering richting de juiste doelgroep. Ze profileert zich nu als columnist en schrijft artikelen voor bedrijven."

Het hierboven beschreven traject is ook online te volgen.

Klik hier voor een vrijblijvende intake van 20 minuten

hier voor de gratis tijdelijk beschikbaar pre recorded webinar online training 'Anders zijn als kracht' voor HSP en/ of Hoogbegaafden

"Een schrijfster benaderde mij met de volgende vraag: “kun je mij helpen met de voorbereiding van een lezing waarin ik mezelf in de media profileer?” Mijn antwoord was natuurlijk ja!

 

Dat is precies mijn kracht als trainer/ coach: het persoonlijk talent en verhaal helder krijgen. In dit geval was het onderwerp zwaar en moesten wij onszelf beschermen tijdens de coachings. Zij als degene die het allemaal heeft meegemaakt en ik als haar coach die zich hierin niet te veel moest laten meezuigen in de emoties. Het onderwerp van haar boek was namelijk relatie en huiselijk geweld.

 

Ik coachte haar in drie sessies van twee uur in het verbeteren van haar presentatievaardigheden. Ook vonden we samen een passende structuur voor haar (ingewikkelde en) pijnlijke verhaal. 

 

In de praktijk valt me op dat wanneer wij iets willen presenteren als professional, het beginpunt nog te vaak is ‘wat ga ik allemaal vertellen?’  in plaats van ‘wat wil ik dat men gaat onthouden van mijn verhaal?’. Wanneer de tweede vraag het uitgangspunt in je verhaalvorming is, is de kans veel groter dat jouw luisteraar kan onthouden wat je vertelde en zelfs iets gaat doen met jouw informatie. 

 

Mijn coachee wilde dat de lezing een echte eye-opener zou zijn voor het publiek. In de coachingsessies is het gelukt haar zelfvertrouwen ten aanzien van het verhaal en van haar presentatie te optimaliseren. Ik ben ervan overtuigd dat haar luisteraars van begin tot eind is geboeid en geraakt!"

Klik hier voor vrijblijvende intake met Roeselien (20 minuten)

Presentatievaardigheden, Storytelling & Speeches